logo

DEKLARACJA IDEOWA KOALICJI NA RZECZ OCALENIA POLSKIEJ SZKOŁY

Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły (KROPS) to zrzeszenie organizacji społecznych, które w obliczu niebezpiecznych zmian wprowadzanych do polskiej szkoły postanowiły wspólnie działać, aby ocalić to, co jest w niej najbardziej wartościowe i ważne.

Pragniemy ocalić szkołę, która:

  1. jest oparta na klasycznych wartościach, m.in. na postrzeganiu prawdy obiektywnej;
  2. respektuje wolność wyrażania poglądów bezpiecznych dla prawidłowego wychowania;
  3. kształtuje cnoty, takie jak pracowitość, wytrwałość, systematyczność, powściągliwość, skromność, odpowiedzialność, uczciwość, męstwo, sprawiedliwość;
  4. uznaje osadzone w polskiej kulturze wzorce postaw, m. in. tradycyjny model rodziny;
  5. uczy postawy poszanowania życia od poczęcia do naturalnej śmierci;
  6. wychowuje w duchu umiłowania Ojczyzny – Polski, kształtując dumę narodową i patriotyzm, szanując wkład chrześcijaństwa w rozwój kultury śródziemnomorskiej i polskiej oraz dbając o prawdę historyczną;
  7. pomaga polskim dzieciom i młodzieży mieszkającym poza granicami kraju identyfikować się z Polską;
  8. dba o to, żeby pieniądze przeznaczane na polską oświatę służyły przede wszystkim polskim uczniom i obywatelom;
  9. uczy troski o własne zdrowie i postawy asertywnej, szanując wolność każdego człowieka do samostanowienia;
  10. uczy realistycznego, logicznego myślenia i działania, które są oparte o badanie prawdziwości założeń oraz ocenę słuszności celów; uczy demaskować manipulację;
  11. uczy odpowiedzialnego podejścia do spraw płodności, zakładania rodziny, szacunku do ciała, ukazując dojrzałość człowieka jako integrację jego sfery psychicznej, duchowej i cielesnej, w sposób obiektywny podchodzi do sfery płciowości człowieka, uznając płeć biologiczną, nie rozbudza niezdrowego i niedostosowanego do wieku zainteresowania kwestiami płciowości, seksualności;
  12. wzmacnia autorytet nauczyciela;
  13. wspiera rodziców w pełnieniu przez nich funkcji wychowawczej, respektuje zasadę pierwszeństwa wychowawczego rodziców zgodnie z ich przekonaniami, a także prawo do realizowania obowiązku szkolnego przez uczniów w formie edukacji domowej;
  14. dba o pełen szacunku dialog pomiędzy wszystkimi podmiotami procesu edukacyjnego;
  15. podejmuje działania zapewniające uczniom możliwość realizacji prawa do pobierania nauki w trybie stacjonarnym na każdym etapie kształcenia;
  16. dba o wysoki poziom kształcenia;
  17. jest autonomiczna, niezależna od wpływów międzynarodowych organizacji, nie podlega pod zarządzanie unijne według projektowanego przez UE Europejskiego Obszaru Edukacyjnego oraz pod agendy ONZ.
Scroll to Top