Dialog Społeczny w Edukacji. Edukacja włączająca – wyzwania, szanse, zaangażowanie partnerów społecznych

W Warszawie w dniach 17-19.10.2024 r. odbyła się pod patronatem NSZZ „Solidarność” i EZA – Europejskiego Centrum ds. Pracowniczych, międzynarodowa konferencja dotycząca edukacji włączającej pod nazwą „Dialog Społeczny w Edukacji. Edukacja włączająca – wyzwania, szanse, zaangażowanie partnerów społecznych”. Udział wzięli przedstawiciele związków zawodowych z licznych państw UE, polscy pedagodzy specjalni z kilku ośrodków, paneliści oraz przedstawiciel MEN. Z ramienia Organizatora NSZZ „Solidarność” obecni byli – Z-ca Przewodniczącego, Skarbnik KK NSZZ „Solidarność” – Jerzy Jaworski, Przewodniczący ZR Mazowsze NSZZ „Solidarność” – Dariusz Paczuski oraz Przewodniczący KSNiO NSZZ „Solidarność” – dr Waldemar Jakubowski, który w inaugurującym wystąpieniu powiedział 

„Inkluzja, edukacja włączająca to zagadnienia, którymi zajmujemy się wiele lat i jestem bardzo ciekawy tego, co Państwo o niej powiedzą, ponieważ z punktu widzenia KSNiO NSZZ „Solidarność” jest to program ideologiczny, który przynosi więcej szkód niż pożytku. Jest szkodliwy w dużym stopniu także dla samych uczniów oraz całego środowiska szkolnego. Oczywiście odmienne głosy bardzo chętnie będą wysłuchane, natomiast my bardzo mocno protestowaliśmy przeciwko wprowadzaniu inkluzji do polskich szkół, protestowaliśmy przeciwko likwidacji szkolnictwa specjalnego, które jest świetnie przygotowane do tego, by pełnić swoją rolę. Przypomnę tylko, że Polska jest liderem szkolnictwa specjalnego. Instytut Marii Grzegorzewskiej był miejscem, gdzie realizowano absolutnie pionierskie projekty dla uczniów ze specjalnymi potrzebamiMam nadzieję, że szkolnictwo specjalne będzie nadal realizowane. Mamy coraz więcej młodzieży o specjalnych potrzebach, które wymaga fachowego podejścia, a to może zapewnić im tylko wyspecjalizowana szkoła specjalna. Integracja na poziomie społecznym jest oczywiście jak najbardziej wskazana i potrzebna, ale integracja na poziomie szkolnym budzi spore wątpliwości, a na pewno szereg problemów”.

Z kolei Przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej, naczelnik Wydziału Wsparcia Edukacyjno-Specjalistycznego Departamentu Edukacji Włączającej Jan Kosiński-Gortych w swojej prezentacji, „Działania MEN na rzecz podnoszenia wysokiej jakości edukacji dla wszystkich” popierał ideę inkluzywności i zaprezentował niepokojące plany MEN znacznego rozszerzenia inkluzji w Polsce.

Jednocześnie podniósł, iż nie ma planów likwidacji szkół specjalnych, choć nie ustosunkował się merytorycznie – w dalszej części obrad – do kwestii istotnego ograniczenia środków na to szkolnictwo. 

Tuż po przedstawicielu MEN z polemicznym referatem wystąpiła Hanna Dobrowolska, ekspert Ruchu Ochrony Szkoły i KROPS. Z prezentacji jasno wynikało, iż strona społeczna oczekuje natychmiastowego przerwania procesu wdrażania inkluzji w polskich szkołach:

W efekcie wymiany opinii , coraz bardziej szczerze uczestnicy konferencji przedstawiali swoje obawy i zastrzeżenia związanie z edukacją włączającą, podzielając niejednokrotnie stanowisko ROS. 

O konkluzjach z obrad powiadomimy w miarę napływu dalszych informacji.

Scroll to Top